Chasing the Monster Idea – The Marketer’s Almanack for Predicting Idea Epicness, Stefan Mumaw, 2011 Det är lätt att bli entusiastisk över en ny idé – särskilt om man kommit på den själv! Mumaws bok är en checklista för att
Fördelen med stress
The Upside of Stress – Why Stress Is Good For You and How To Get Good At It, Kelly McGonigal, 2015. Va? Alla vet väl att stress är jättefarligt! Nej, säger McGonigal, det finns olika typer av stress och vi
Irrationella, men förutsägbara
Predictably Irrational – The Hidden Forces That Shape Our Decisions, Dan Ariely, 2009 Vi tror väl alla att vi är rationella, men Arielys forskning visar hur ologiska vi kan vara. Det här är bra att veta! Vi kan lära oss att
Att tala inför publik
Public Speaking and Influencing Men in Business, Dale Carnegie, 1926. Det här är en klassiker från 1926! Mycket är ändå fullt användbart. Nyckelkapitlet är ”Så ser man till att publiken håller sig vaken.” Boken säljer fortfarande. Det måste ligga något
När folk inte levererar
Crucial Accountability – Tools for Resolving Violated Expectations, Broken commitments and Bad Behavior; Patterson, Grenny, McMillan, Switzler, 2013. Vad gör man när folk inte gör det de ska, bryter sina löften eller beter sig allmänt illa? De flesta tycker det
Hur man ökar sin försäljning
Solution Selling – Creating Buyers in Difficult Selling Markets, Michael T. Bosworth, 1995. Säljaren säljer inte – det är köparen som köper! Om man fokuserar på att hjälpa köparen att ha kontroll under säljprocessen så kommer man att sälja mer
Creativity, Inc.
Creativity, Inc. – Overcoming the Unseen Forces that Stand in the Way of True Inspiration, Ed Catmull (med Amy Wallace), 2014 Hur bygger man ett företag som kombinerar teknisk innovation med konstnärlig kvalitet med ekonomisk framgång? Ed Catmull beskriver hur
Viktiga samtal
Crucial Conversations – Tools for talking when stakes are high, Patterson, Grenny, McMillan, Switzler, 2002. Ibland är man inte överens. Vad gör man då? Den här boken har överraskande tydliga svar på den frågan. Enkla minnesregler och konkreta grepp för
Exponentiella Organisationer
Exponential Organizations – Why new organizations are ten times better, faster and cheaper than yours (and what to do about it), Salim Ismail (med Michael S Malone och Yuri van Geest), 2014 Hur är det möjligt att dubbla sin leveranskapacitet
The Wisdom of Crowds
The Wisdom of Crowds, James Surowiecki, 2004. Är grupper av människor kloka eller dumma? Det irriterande svaret är, som så ofta, ”det beror på”. Surowiecki hjälper oss att se vilka frågor som bäst hanteras av flocken och vilka som bör