How We Learn, Benedict Carey, 2014 och Absorptive capacity: A new perspective on learning and innovation, Cohen Levinthal, 1990. Vi hör ju att ”Alla måste lära sig jättemycket hela tiden!” Det är säkert sant, men hur mycket kommer egentligen till
Självdrivande medarbetare
Intrinsic Motivation at Work – What Really Drives Employee Engagement, Kenneth W Thomas, 2009. Motiverade medarbetare driver sig själva. Det låter ju toppen, men hur fungerar det? Kenneth Thomas ger oss en, som jag tycker, elegant enkel modell som är
En kreativ struktur
de Bono’s Thinking Course, Edward de Bono, 1982. Kreativ struktur – det är väl självmotsägande? Nej, faktiskt inte! En enkel struktur frigör kraft till nytänkande, ökar chansen att resultatet blir användbart och gör det lättare för ovana personer att delta.
Hur man angriper problem
Leaders’ Framework for Decision Making, David Snowden och Mary E Boone, HBR 2007. Ibland går det bra och ibland gör det inte det. Hur kan det bli så? Det gick ju så bra förra gången! Snowden och Boone beskriver hur
En god mental miljö
Teaming – How Organizations Learn, Innovate and Compete in the Knowledge Economy, Amy C. Edmondson, 2012. Vissa miljöer sprakar av kreativitet, lärande och utveckling. Beror det bara på att individerna där är så begåvade? Nej det räcker inte, säger Amy
Lateralt tänkande
Lateral Thinking – Creativity Step by Step, Edward de Bono, 1970. Man behöver inte vara född kreativ, man kan lära sig! Kreativitet blir – som det mesta – dramatiskt bättre med hjälp av teknik och träning. De Bonos ambition är
Hur världen blir bättre
The Inevitable – Understanding the 12 Technological Forces that Will Shape Your Future, Kevin Kelly, 2016. Kevin Kelly är optimistisk, filosofisk, klurig och djupt kunnig. Han har varit verksam i IT-världen sedan 80-talet och är fortfarande gnistrande engagerad, ödmjuk och
Motiverade medarbetare
Lønnsomhet gjennom menneskelige ressurser – Evidensbasert HRM, Bård Kuvaas och Anders Dysvik, 2008. När är medarbetare som mest produktiva? Hur kan företaget påverka det? Ska alla göra samma sak? Hur vet man vad som fungerar? Forskarna Kuvaas och Dysvik sammanfattar
Lagom många apor
Managing Management Time, William Oncken Jr, 1987. Är du en stoppkloss? Självklart inte, men du kanske har väldigt, väldigt mycket att göra? Så det är inte så konstigt om folk omkring dig får vänta på besked ibland. Eller ofta. Veckans
Se in i framtiden!
Seeing What’s Next – Using the theories of innovation to predict industry change, Clayton M Christensen, Scott D Anthony, Erik A Roth, 2004. Vilka företag blir morgondagens vinnare? Det är svårt att förutse framtiden, men författarna visar oss vilka signaler